ישועה ורפואה מאת השם – פרשת עקב
מו"צ הרה"ג חגי שושן
19.08.22
פרשת עקב מאת הרב הגאון חגי שושן
ישועה ורפואה מה' יתברך
נאמר בפרשתנו, וְהֵסִיר ה' מִמְּךָ כָּל־חֹלִי וְכָל־מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ לֹא יְשִׂימָם בָּךְ וּנְתָנָם בְּכָל־שֹׂנְאֶֽיךָ:
מובא בספר משיח ה' (דף עא ע"ג, לרב יוסף מונטיקיו מסלוניקי) בשם מדרש ששמע, שאירע מעשה למשה רבינו עליו השלום שהיה לו כאב שינים עד ששאל את פי הקב"ה מה רפואתו לחוליו, ואמר לו ה' יתברך קח לך עשב פלונית והנח אותו עליו ותתרפא, וכך היה.
ושוב פעם שנית חלה מרע"ה אותו חולי עצמו ולא שאל את פי ה' אלא הלך מעצמו ולקח מאותו עשב וישם בפיו ולא ריפא אותו, ושאל את הקב"ה טעמו של דבר והשיב לו הקב"ה וכי העשב הוא המרפא אני הוא המרפא – ואומר לעשב שירפא, וזה רמוז בפסוק (פרשת בשלח פ"טו פ"כו) ויֹּאמֶר אִם־שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה וְהַֽאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו וְשָׁמַרְתָּ כָּל־חֻקָּיו כָּֽל־הַמַּֽחֲלָה אֲשֶׁר־שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא־אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶֽךָ: שירמוז כאן והיה אם שמוע תשמע כל המחלה לא אשים עליך, ושמא תאמר אני בקי בעשבים המרפאים ואם אשים עליך מחלה אין אתה ירא כי תרפא אתה בעצמך את מחלתך על ידי העשבים שאתה מכיר ויודע, על זה בא התורה ואומרת לא יעלה דבר זה בלבך כי צריך שתדע כי אני ה' רופאך ולא העשב מרפא רק אם ה' יאמר לעשב שירפא.
על פי זה כתב בספר אברהם אנכי (ח"א פרשת עקב דף קס ע"ב, לרב הגאון ר' אברהם פאלאג'י בנו של ר' חיים פאלאג'י) שזה מה שכתבה כאן התורה בפרשתנו "והסיר ה' ממך כל חולי", ה' יתברך הוא המסיר ולא הסם המרפא ולא התרופות שהחולה נוטל, ואם ה' לא אמר להם שירפאו שווא עמלו הרופאים והסממנים, והחידוש הוא כל חולי וכל מדוי מצרים הרעים שכבר החולה יודע מה רפואתם – כמו משה רבינו שידע מניסיון קודם משנים שעברו איזה עשב מרפא את השיניים – בכל זאת אין בם מועיל והעיקר תלוי "והסיר ה' ממך"…
בספר הילולא רבה בקונטרס ישועות יעקב, רמז על פי מה שאמרו בגמרא בבא בתרא (קטז.) דרש ר' פנחס בר חמא: כל שיש לו חולה בתוך ביתו, ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים, ורמוז בראשי תיבות "ממך כל חולי", חכם, וסופי תיבות "ילך", כלשון חכמים ילך אצל חכם…
דוד המלך אומר בתהלים (פ"קיב פ"ט) פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד, פִּזַּר בגימטרייה "רופא", רמז שכשם שמביא אדם רופא לרפא אותו מחוליו, כן צריך לפזר ממונו לצדקה לרפואת גופו ונפשו רפואה רוחנית וגשמית וכמו שכתוב וצדקה תציל ממות (משלי י' ב).
מאמרים נוספים בנושא זה
חג השבועות
מו"צ הרה"ג חגי שושן
חג השבועות מעלת חג השבועות מאת הרב הגאון חגי שושן כתב הר"ן בדרשותיו, שכמו שראש השנה הוא יום דין לענייני העולם משום שבו עמד אדם הראשון בדין, ובחג הסוכות נידונים על המים מפני ניסוך המים, ופסח נידונים על התבואה, כן בחג שבועות שבו ניתנה התורה הוא יום הדין לקבלת התורה. ביום חשוב זה לכל יחיד...
פרשת במדבר
מו"צ הרה"ג חגי שושן
פרשת במדבר מאת הרב הגאון חגי שושן ההבדל בין עץ הארז לפרי התמר בפרשתנו הקב"ה מצוה לקרב את שבט לוי לפני אהרן בכדי שיחנכם בעבודת המקדש שנאמר (פ"ג פ' ו) הַקְרֵב אֶת מַטֵּה לֵוִי וְהַעֲמַדְתָּ אֹתוֹ לִפְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וְשֵׁרְתוּ אֹתוֹ. במדרש רבה נדרש על הקרבת הלויים לפני אהרן: צדיק "כתמר" יפרח "כארז" בלבנון...
מיומנויות חברתיות כמקפצה להשתלבות חברתית
רבקה אלקובי
מיומנויות חברתיות כמקפצה להשתלבות חברתית רבקה אלקובי, יזמית ומיסדת *B-Friend, דוקטורנטית בפסיכולוגיה וחינוך. יועצת חינוכית, פסיכותרפיסטית , מומחית תחום בטיפול בטראומה וחרדה בילדים עם צרכים מיוחדים rivkaal@gmail.com פתיח כיום, עולה החשיבות של קידום מיומנויות חברתיות במיוחד בקרב דור המסכים. בעבר, הילדים היו מתאמנים על מיומנויות חברתיות שונות במהלך משחקיהם המשותפים בגינה ובמגרש. הם למדו להתמודד...